måndag 5 november 2012

Tips för användning av stuvar


Volangkjol i storlek 68
Ibland blir det ju över massa småbitar, stuvar. Sådana bitar som är för små för att räcka till hela delar av plagg, men som man inte har hjärta att slänga. Man kan ju göra lapptäcken, men det går ju faktiskt att kombinera tygerna till hela plagg också. Även om inte bitarna räcker var för sig.

Volangkjolen ovan består av 3 rader volanger, en midjemudd och ett påsytt skärp. Varje volang är 1,5 gånger den övre och de sitter alla 3 fast i midjemudden. Jag använde följande mått.
  • Översta volangen med hjärtan: sammanlagt 60 cm x 7 cm inklusive 2 cm sömnsmån på höjden (1 cm på varje sida)
  • Mellanvolangen med ränder: sammanlagt 90 cm x 12 cm  inklusive 2 cm sömnsmån på höjden (1 cm på varje sida)
  • Nedersta volangen med moln: sammanlagt 120 cm x 17 cm  inklusive 2 cm sömnsmån på höjden (1 cm på varje sida)
Våderna är uppdelade i 2 stycken, så kjolen har sömmar i sidorna. Men det kan man ju variera beroende på hur stora bitar man har. Hade jag ändrat nu så hade jag nog för övrigt gjort översta våden lite bredare. 

Det går ju åt en hel del tyg till volangkjolen. Men ibland får man ju över fullbredds-längder som inte är så höga. Man kan även sy ihop volangerna i varandra, överkant och underkant, och på så sätt räcker det ju med bitar som inte ens är 10 cm höga. 


Klänning i storlek 86
När jag gjorde klänningen sydde jag ihop lite olika stuvbitar med bred 2-rådig flatlocksöm (baksidan av sömmen utåt). Sedan klippte jag ut mönstret. Denna gång hade jag ganska stora stuvbitar. Men till en annan gång skall jag göra med ännu fler bitar. Jag tycker det blir fint med olika stolrlekar på bitarna och inte bara likadana rutor. En av sömmarna fick små dekorationsrosetter.

Vänliga hälsningar
Alice BraLLan 



7 kommentarer:

Renis sa...

Så fina Alice.

od Andulky sa...

Så fina!!

Fangoria sa...

Så snygga tips!

Klockarbarn sa...

Gud så smart. Inte bara idémässigt utan även klimatsmart - att ta tillvara varenda liten bit så långt det är möjligt. Det blir ju dessutom kanonfint och unikt på alla vis.

Miiaoo sa...

Knassnyggt och smart!!

Alice BraLLan sa...

Åh vad glad jag blev för alla fina ord. Tack!

Cecilia sa...

Tjusigt. Jag gillar också den sömmen, blir så himla fint. Och här gillar jag rosetterna! Fint, snyggt, smart.