torsdag 23 augusti 2012

Mamma & dotter i randigt

En volangkofta till mig själv och en matchande klänning till lillasyster

Volangkofta strl 40
Dotterns singoalla-tunika strl 74/80
En snygg volangkofta med mönster från Sömnadsmagasinet har cirkulerat bland sybloggar sedan tidigt i våras. Jag ville såklart också göra en variant. Den var verkligen rolig att sy och jag tyckte den blev himla bra. När jag satt och skissade på tyg-varianter kom jag på att jag nog gärna ville blanda JNY:s 50/50-randiga och tyget med smala vita ränder. Längst ner på volangerna har jag använt rullfåll.


Skiss

För er som vill testa mönstret kan jag tipsa om att inte dela upp volangraderna i tre bitar vardera (för att sedan sy ihop dem igen) utan låta övre volangen vara ett helt stycke, mellanvolangen ett stycke och undre volangen ett stycke om tyget räcker på bredden.


Resterna av tyget använde jag till att sy en singoalla-klänning till dottern med min nya favoritdetalj på framstycket. Nämligen ett litet veck. Nedan följer en lite beskrivning hur man gör detta veck. Jag sydde också in en liten bit framilonband på avigsidan av ärmen så att den rynkades lite. 
Närbild på ärm och framstycke


1. Sy ihop alla delar
2. Vänd den ut-och-in och vik mitt fram räta mot räta


3. Vik upp nästan halva framstycket så att den del du viker upp nästan går hela vägen fram till ärmsömmen och markera 
4. Sy med raksöm utmed markeringen (du syr alltså utmed den vänstra kanten på bild 3). Bild 4 visar när jag har vikt tillbaka. Så samma läge som syns på bild 2, fast med söm.


5. När man sedan viker upp framstyckets avigsida ser det ut som på bild 5
6. Pressa ner lika mycket av överskottstyget på varje sida av sömmen
7. Såhär ser det ut på framsidan. Nu är det bara att fålla så att vecket sitter fast. Jag använde mig av kantband. Sedan brukar jag sätta knappar över sömmen.

Att tänka på: Vuxenkläder tar ju längre tid att sy och kräver mer tyg. Så jämför med en tröja som du vet passar med mönstret första gången och mät lite innan du kör på skarpt läge. 

Mönster: Volangkoftan är från Sömnadsmagasinet 2/2012, singoallan är ett eget mönster

Material: Lila Jersey med vit ränder, Lila - Vit randig jersey 50/50 och Lila tunn interlock till kantband. Kaninknappen har jag fått av min mammas kusin.

Vänliga hälsningar
Alice BraLLan










9 kommentarer:

FridoLi sa...

Åh vilken underbar kofta!! Sån skulle jag vilja ha!!

Cecilia sa...

bra jobbat!

Renis sa...

Så snyggt. Roligt att matcha med dottern tycker jag.

Renis sa...

Så snyggt. Roligt att matcha med dottern tycker jag.

Anonym sa...

Jättefin!!!
Tack för alla fina tips du ger!!!
:) <3
Hälsar Ingrid

Fangoria sa...

Åh så jättefint!!!

Alice BraLLan sa...

Tack snälla! Kotfan är jättekul att sy så det är bara att köra på!

Anonym sa...

Hej, är nyfiken på hur (vilket program eller liknande) du har använt för att göra skissen på koftan?
Med vänlig hälsning,
Maria

Alice BraLLan sa...

Hej, Jag har använt Photoshop och jobbat med olika lager där jag gjort olika delar genomskynliga.